Isnin, Oktober 31, 2011

Lembu Korban Keretapi

Assalamualaikum dan selamat sejahtera, salam 1Malaysia.
Hari ini hari Isnin, mesti ramai yang kena penyakit ( malas). Apa taknya dah cuti 2 hari kan? Ada yang sehari tak kurang jugak yang berhari-hari...(sambung cuti Deepavali).

Tertarik dengan tajuk berita kat Kosmo hari ni. "22 lembu jadi korban kereta api. ". Tak sampai lagi raya Korban , dah terkorban dulu.. Kepada pengusaha lembu tu, jagalah lembu anda baik-baik. Bila jadi macam ni, kan dah rugi, KTM pun rugi jugak, train asik rosak nanti perjalanan pun delay, pengguna/penumpang pun bengang..kan dah menyusahkan banyak pihak..

22 lembu jadi korban kereta api
TUMPAT – Sebanyak 11 kes melibatkan 22 ekor lembu mati akibat dilanggar kereta api dilaporkan di sepanjang laluan Kuala Krai-Tumpat, bagi tempoh antara Mac hingga September tahun ini.
     Eksekutif Operasi, Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) Tumpat, Zaid Ibrahim berkata, kejadian itu antara lain berlaku kerana haiwan berkenaan dibiarkan oleh pemiliknya tidur di atas landasan secara berkumpulan.
Beliau berkata, kejadian lembu mati digilis atau dilanggar kereta api berlaku tidak kira masa sama ada pada waktu pagi, petang ataupun malam dan lazimnya melibatkan kawasan laluan Kuala Krai-Tanah Merah dan Pasir Mas.
     “Kejadian itu mengakibatkan jadual perjalanan kereta api terganggu kerana kerosakan yang berlaku perlu dibaiki segera bagi mengelak kejadian lebih buruk.
Gambar sekadar hiasan

13 ulasan:

  1. Sayangnya.... mati kerana kelalaian tuanpunya. Kesian dah nama pun binatang, mana tahu masa sesuai tak sesuai di rel....

    BalasPadam
  2. tulah pasal.si tuan mmg jnis lepas terus je.klu dok ganung dlu,slumber badak je lembu2 lintas jalan besar pe sme.

    BalasPadam
  3. entah camne nak didik pemilik lembu ni.
    masalah ni slalu saya hadapi masa stay n.sembilan. tgh drive tpksa berenti sbb geng lembu melepak di bahu jln & tgh jln.

    BalasPadam
  4. lembu oh lembu.... kes pengembala lembu ni memang selalu kita dengan... nasib baik yg langgar tu ketepi... kalau keter atau motor...lagi kesian nyawa yg tak bersalah melayang...

    BalasPadam
  5. belum ray korban dah kena korban? hahah

    BalasPadam
  6. salam;
    Oh...sayangnya daging tu tak dapat dimakan,rugi,rugi.!!.

    BalasPadam
  7. Sayang betul lembu2 tu mati camtu. pengembala dia mesti sedih. penat bela besar2.

    BalasPadam
  8. Ni jenis bela lepas gitu je. Bila naksembelih/jual baru sibuk cari.
    Kadang menyusahkan bila jadi hal macam ni

    BalasPadam
  9. Kesiannya lembu tu.. dan tambah kesian poket tuan lembu tu

    BalasPadam
  10. sayang betul lembu-lembu tu tak sempat nak disembelih

    BalasPadam
  11. rugi betul banyak lembu mati

    BalasPadam

Terima kasih atas komen anda yang CUTE..:)
Sila Datang Lagi...